Karoline Hjorth / Riitta Ikonen
Fotografiene som utgjør serien Eyes as Big as Plates har noen klare likhetstrekk: eldre mennesker i naturlandskap, kledd i eller dekket av naturelementer fra omgivelsene de er avbildet i. En hvithåret mann lukker øynene over en stor halskrans av bregner. En mørkhudet mann med stokk står i fjæra, dekket av fisk og blekkspruter. En mørkkledd albue, en flik av en skulder og litt av et blått buksebein er alt som skimtes under en stor, fantastisk oransjefarget tangvase, som liksom sitter oppreist på svaberget.
Fotografiene bærer saklige titler. Tangklasen kalles «Ester». Bregnemannen kalles «Ernst». Mannen dekket av fisk kalles «Boubou». Bildetitlene er ganske enkelt navnene på de eldre menneskene som kunstnerne har samarbeidet med. Vegetasjonen i bildene gir oss likevel noen indikasjoner på at disse fotografiske scenene stammer fra forskjellige deler av verden.
Den prisbelønte samarbeidsserien Eyes as Big as Plates, av norske Karoline Hjorth (f. 1980) og finske Riitta Ikonen (f. 1981), har til nå resultert i over hundre arbeider fra femten land verden over. Kvinnelige reindriftssamer, fredselskende brytetrenere, etterkommere av tasmanske aboriginere, senegalesiske fiskere, sør-koreanske villsvinjegere, norske skogfinner og pensjonerte fallskjermhoppere er blant menneskene Hjorth og Ikonen har samarbeidet med. Arbeidet er en gjensidig prosess der kunstnerne går i dialog med de som avbildes og der disse sammen finner frem til interaksjonsmotiv med naturen. I de første samarbeidsårene tok Hjorth og Ikonen tak i konkrete lokale myter, som alle omhandlet hvordan menneske og natur er bundet sammen på. Etter hvert som verksserien har vokst i omfang, har bildene også tatt utgangspunkt i de avfotograferte menneskenes egne tanker og følelser tilknyttet naturen nær dem. Hvilken naturforståelse preger dem? Hvordan opplever de mange enkeltindividene sin plass i disse omgivelsene?